Lehtimies Hart iskee silmänsä häkellyttävään Caritas
Holmiin, tuohon mystiseen seurapiirien yöperhoseen, jonka salaperäisyyttä ei
voi kukaan järkevä mies vastustaa. Kompleksista suhdetta varjostaa toinen mies,
runoilija Hellas, jolla on myös oma sana sanottavana Caritaksen suhteen. Varsinainen
kliseinen kilpakosija tämä ei ole, vaan oikuttelevaisuudessaan ja
ristiriitaisuudessaan vielä Caritastakin arvaamattomampi. Yhteistä historiaa
tytön kanssa silti ilmiselvästi löytyy ja näyttääkin siltä, että reportterimme
astuu mukaan vaaralliseen peliin, jonka sääntöjä hän ei tunne.
Dialogi kirjassa on pääosin liioittelevan intellektuellia. En
tosin tunne pääkaupunkiseudun taiteilijapiirejä, voihan olla, että niissä
kommunikointi nähdään vain tapana briljeerata taiteen ja kirjallisuuden
tuntemuksellaan. Hart sentään pitää jalat maan pinnalla puhuessaankin, muilla
se meinaa riistäytyä jatkuvasti verbaaliseksi miekkamittelöksi. Tässä, ja
yleensäkin kirjallisuudessa, keino toimii hyvin. Oikeassa elämässä tällaiset jatkuvasti
keskustelua suurempiin kokonaisuuksin peilaavat tyypit jaksavat ihastuttaa sen
viitisen minuuttia, kunnes sitä useimmiten havahtuu juttelevansa idiootin
kanssa. Omakohtaista kokemusta löytyy. Ikävystyttävin ihminen, jonka tiedän
moista tekotaiteellista liirumlaarumia suoltavan, olen valitettavasti minä
itse.
Hellas ja Hart yllättäen löytävät toisistaan hyvät ystävät. Ystävyyssuhteen
pohja onkin sitten astetta monimutkaisempi juttu. Välillä se rakentuu
mustasukkaisuudesta, kateudesta tai säälistä, välillä taas ihailusta, sielunkumppanuudesta
tai miehiä yhdistävästä yksinäisyydestä. Loppua kohden käy selväksi, että
jokaisella kirjan henkilöllä on naamio, jonka taakse he piilottavat oikean
itsensä. Helsinki käy liian pieneksi ja matka jatkuu Pariisiin, jossa vihdoin
paljastetaan, millaiset kasvot kullakin tosiasiassa on. Suuri illusioni jää
kuitenkin paljastamatta, hinnalla millä hyvänsä.
Caritas on Waltarin naiseksi sopivan itsetietoinen ja salaisuuksia
täynnä. Hän ei kuitenkaan ole onneksi ihan sieltä julmimmasta päästä, vaikka
Hartin sydänsärkyjen määrästä sitä ei ehkä heti arvaisi. Täysin yksin hän ei
tilannetta kontrolloi, sitä roolia ei ota tosin kukaan muukaan. Vähiten
luonnollisesti Hart, joka hetki hetkeltä muistuttaa enemmän pelinappulaa. Hänen
kohtalonsa on kamala. Kun selviää, ketkä tarinan todellisia rakastavaisia ovat,
hän ei murru, ainakaan heti, vaan ikään
kuin väistyy päähenkilön roolista pedaten toisille sellaiset olosuhteet, joiden
avulla kirja olisi ainakin teoriassa voinut saada ”onnellisen lopun”.
Tässä sodassa ei kuitenkaan ole voittajia, ellei sitten
lasketa Pikkuveljeä, joka saa ratsastaa auringonlaskuun moottoripyörällä
rakkaansa kanssa. Hänen illusioninsa ei ole vielä särkynyt. Sitä päivää
odotellessa. Loppukohtauksessa Hart päätyy oluelle työkaverinsa kanssa yhtä
muistoa rikkaampana, kenties astetta katkerampana kuin ennen. Hän ei jaksa enää
uskoa omaan onnensa, mutta nähdäkseni hyväksyy, että joku toinen voi tämän
onnen silti jostain löytää.
Sivujuonteena sanottakoon, että kohtaus junassa saksalaisnuorukaisen
kanssa oli mielenkiintoinen. Hän uskoi kovaan työhön ja yhteiskunnan
kehittymiseen kaikilla aloilla. Hän vannoi, että Saksa on oppinut läksynsä ja
pyrkii nyt vain hyvään. Uutta sotaa ei tule. Hartilla on omat epäilyksensä
miehen puheista. Nämä ajatukset on siis kirjattu vuonna 1928 ja kaikkihan me
tiedämme, kuinka asiat sittemmin etenivät. En tiedä, millainen poliittinen
ilmapiiri tuolloin vallitsi, mutta nyt kyllä alkoi kiinnostaa ottaa asiasta
selvää.
Kirja oli oikein nautinnollista luettavaa. Pidin yöllisistä
uintiretkistä, polven yläpuolelle jäävistä hameenhelmoista, pimeän viinan
trokareista, karskeista merimiehistä, vihjailevista postikorteista ja tappiollisista
jalkapallo-otteluista. Pidin tunnelmasta ylipäätään. Nyt taas tekee mieli lukea
lisää Waltaria ja muutenkin suomalaista kirjallisuutta. Parempi kai ryhtyä
tuumasta toimeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti