Päähenkilöitä ei ole, vain näennäisesti irrallisia
suomalaisia. Waltari esittelee lukijalle sairaalan pedillä kuolemaa tekevän
vanhuksen, joka ei suostu kupsahtamaan ennen kuin sanomalehden turhanpäiväinen
jatkoromaani on saanut päätöksensä, leikkauksesta toipuvan pikkupojan,
vitivalkoisen porvarispamppu Sunnilan, joka voiton hetkellä kyseenalaistaa
saavutuksensa, tämän pojan Velin, joka unelmoi toisenlaisesta isänmaasta, vanhan
maailman konservatismiin tarrautuvan koulun rehtorin, uskossaan ja
periaatteissaan piehtaroivan pastori Laurilan, elämän päähänpotkiman maantalon isännän, sosiaalidemokraattista
taustaansa uhmaavan Aarnen ja luomisen tuskaa potevan kirjailijan. Heillä
kaikilla on toisilleen paljon annettavaa, tietävätpä he sen itse tai eivät.
Kirjassa on ällistyttävän monta tasoa. Yksi on käsite
isänmaa. Valkoisten ja punaisten välinen kuilu, yritysjohtajien ja työläisten henkinen
konflikti, toisen osa on hiellä ja verellä kylvää karua maatansa, toinen keinottelee
osakeanneilla, unelma yhtenäisestä Suomesta. Yksi on nuoruus. Nuorissa on maan
tulevaisuus, sammuttamaton palo ja kiihko, tahto irtautua isien opeista, kasvaa
itse omien virheiden kautta, taistella konservatiivista ja paikalleen
jämähtänyttä vanhaa maailmaa vastaan. Kuinka eloisasti, kuten aina, Waltari
osaakaan kuvata nuoruuden tuskaa. Kuinka ihminen voisi sen säilyttää
ikääntyessään? Minkä ikäisenä menettää kyvyn innostua?
Yksi on ehdottomasti Helsinki. Sen kadut ja korttelit,
kuinka valo lankeaa niihin eri aikaan päivästä, kuinka synkkänä ja lohdullisena
se näyttäytyy. Varsinaista miljöökuvausta ei ole paljoakaan, mutta tuntuu kuin
kaupunki heijastuisi sen asukkaiden puheista, katseista ja ajatuksista. Helsingissä
on tiettyä symboliikkaa. Nykyään se tietty näyttäytyy negatiivisena ja kylmänä
sen ulkopuolisille, synonyyminä globalisoitumiselle, rahavallalle, kasvottomuudelle
ja ahneudelle. Surun ja ilon kaupungissa se kuitenkin sykkii elämää, aitoja
ihmisiä, koskettavia kohtaloita ja toivoa kaikessa alakuloisuudessaan.
Yllätyin, miten paljon pidinkään kirjasta. Se tuntuu
oikealta. Se on kuin monimutkainen verkko, jonka kaikkia viittauksia itseensä
ja ajan ilmiöihin on mahdotonta edes huomata. Useasti havahduin lukiessani
huomaamaan, kuinka olin laskenut opuksen syliini ja mietin omaa elämääni. Tai
koko yhteiskuntaa, Suomea tänään ja sen itsenäisyyden alkutaipaleella. Eräs
ystäväni taannoin sanoi muistavansa irrallisen lauseen, jonka olin vuosi sitten
ohimennen sanonut, ja kuinka tuo ajatus häntä helpotti vaikeina aikoina. Onko
elämä tosiaan niin hienovaraista, että vain pari sanaa tai jopa yksittäinen
katse voi muuttaa toisen ihmisen kohtaloa?
Todella hieno kirja. Enkä edes kuvittele ymmärtäväni sitä
täysin. Joku nettiartikkeli esimerkiksi kehui, kuinka se ennustaa
vuosikymmenten päähän oikein Suomen talouden ja poliittisen ilmapiirin
kehitystä. Mika Waltari – Suomen homo universalis?
Todella hyvä teksti kirjasta. Itse olen lukenut tämän ja en osaisi kirjoittaa mitään tällaista. Saanko käyttää tätä pätkää eräässä esitelmässä: ''Toisilleen enemmän tai vähemmän tuntemattomien ihmisten kohtalo kietoutuu jännittävästi yhteen vuorokauden aikana.''
VastaaPoistaKaikin mokomin. Kirjablogiscenessä luonnollisesti ollaan noin yleisemmin koululaisten plagiointia vastaan, mutta itse en jaksa asettua moraalinvartijan rooliin.
Poista