Pakko aloittaa kirjan nimestä: minua se ainakin oudoksutti
ja virittäydyin hyväksymään, että tällaisen tittelin alla tuskin on mitään
veret seisauttavaa sisältöä. Hölmöä on tietty tuomita kirja kannen perusteella
ja niinhän siinä kävi, että erehdyin pahasti arviossani. Ihmeellinen Joosef on
maanmainio ja ratkiriemukas opus, jota voin lämpimästi suositella kelle vain.
Joosef Huttunen on nuori sielutieteen maisteri ja erikoinen
mies kaikinpuolin. Hän on köyhä, pukeutuu mihin sattuu, tiskaa kylpyammeessa ja
pitää kanoista - tutkimusmielessä. Ulkokuori tietenkin pettää, tosiasiassa mies
on yleisnero. Huttunen osaa arvata ihmisen luonteen hänen käsialastaan,
kädenliikkeestä tai niskan asennosta. Hän osaa ohjailla muita taitavasti
puheillaan ja sopeutuu tarvittaessa mihin tahansa tilanteeseen. Tällaista
ominaisuutta voisi tietysti käyttää ikävin tarkoitusperinkin, mutta Huttunen on
toista maata. Hänen intressinsä on innostaa ihmisiä ja auttaa heitä
ymmärtämään, että ei elämän ole pakko olla niin vakavaa.
Huomaan aloittaneeni hieman höperösti väärästä henkilöstä,
sillä Joosef ei suinkaan ole kirjan kertoja. Sen kunnian on saanut Karin
Lauraeus, 19-vuotias miljonäärisuvun tytär. Karinilla on tavallisen hienon
naisen murheet ja velvollisuudet. Illanviettoja tylsässä ystäväpiirissä, niin
paljon vientiä, että koko hommasta on mennyt maku ja jatkuva pakko sopeutua
tiukkaan sovinnaisuuden muottiin, joka hänen arvoiselleen neidilleen kuuluu. Ei
hän silti osaa edes kaivata toisenlaista elämää, ei ennen kuin hän törmää
ravintolassa Joosefin tutkivaan katseeseen.
Tässä vaiheessa varmaan moni arvaakin jo loput: kuinka
Joosef ja Karin rakastuvat ja kaksi erilaista maailmaa törmäävät yhteen
aiheuttaen närkästystä, väärinkäsityksiä ja perhedraamaa. Mutta aivan näin
yksioikoinen teos ei ole. Sillä Joosef on todella ihmeellinen mies ja hänen
vaikutuksensa ympäristöön on niin mielenkiintoisesti ja hauskasti kirjoitettu,
että tässä tuntee itsekin kapuavansa henkisen kasvun portaita aimo harppauksin.
Kaikki käy lopulta parhain päin. Eikä vain lopulta vaan koko
ajan. Jokainen kohtaus on täysin Joosefin kontrollissa ja hän tekee vain
oikeita valintoja. Lukijaa jännittää alussa, kuinkahan mies nyt nolaa itsensä
kuokkiessaan vieraiden ihmisten juhlissa tai päivällisellä Karinin perheen
kanssa. Pelko on aivan turhaa. Joosef selviää tilanteesta kuin tilanteesta
itsevarmuudellaan, puheenlahjoillaan ja pienellä etukäteisvalmistelulla ja saa
kaikki rakastamaan itseään. Äidinkielen opetttajani oli väärässä kertoessaan,
kuinka hyvä kirja koostuu nousuista ja laskuista, ongelman kärjistymisestä,käännekohdasta
ja lopun tilinteosta. Miksi kaikki ei voisi vaan mennä hyvin alkusivuilta
lähtien?
Joosef ei vain puhu, vaan hän myös tekee. Järjestää mielenkiintoisen
seuraleikin, pyydystää kaniineja, opettaa historiaa ja geometriaa, valmistaa
ilotulitusraketteja, johtaa poikien salaseuraa, suunnittelee suuren
urheilukisan ja lumoaa luontaisuudellaan vähä vähältä Karinin sydämen. Kesäiset
päivät kuluvat Laurilan kartanossa niin rattoisasti, että lukijakin hymyilee
muistellen kaihoisasti lapsuuden lämpimiä kesiä.
Karin huomaa muuttuvansa. Hattu putoaa päästä ja sukat
jaloista, sääriin tulee naarmuja, edellinen elämä vaikuttaa tyhjältä ja ihmiset
näyttäytyvät hänen silmissään erilaisina kuin ennen. Ystävyys Joosefin kanssa
syvenee, mutta ei tarpeeksi. Joosef ei tunnu kaiken filosofisoinninsa tiimellyksessä
muistavan rakastua Kariniin. Tämä aiheuttaa tietysti pientä itkua ja hampaiden
kiristystä, mutta lopussa kiitos seisoo.
Loppuratkaisu on hieman koominen, ainakin nykyisen
tasa-arvokäsityksen vallitessa. Tulee mieleen omat tarinat koulumaailmasta,
jolloin deadlinen puskiessa päälle piti vain saattaa kertomus nopeasti
päätökseen mutkat suoriksi oikoen. Karin lopulta ”pakottaa” Huttusen
avioitumaan kanssaan. Tokihan tunne on molemminpuolinen, mutta Joosefin järki
ei millään meinaa hyväksyä, kuinka kaksi niin erilaista ihmistä voisivat elää
yhdessä. Feministien suosittelen nyt vetävän syvään henkeä. Elämäntarkoitustaan
etsinyt Karin vihdoin ymmärtää, että hänen paikkansa on Joosefin rinnalla,
tukemassa miestään opinnoissa ja töissä, tiskaamassa ja laittamassa ruokaa,
huolehtimassa, että miehen vaatteet ovat puhtaat ja silitetyt ja pitämässä
asuntoa hyvässä järjestyksessä. Vaikea olla korostamatta asetelman
hullunkurisuutta: älykkään, sosiaalisesti taitavan ja elämässään moneen ryhtyvään
mieheensä verrattuna Karinin vilpitön iloisuus roolistaan kotiäitinä on
suorastaan perverssiä.
Tämä olikin ensimmäinen Waltarini, jossa hän kirjoittaa
naisen pään sisästä. Kenties hän halusi näin piikitellä naissukupuolta, jonka
oikullisuuteen oli omassa elämässään pettynyt. Karin on ihan sympaattinen tyttö
pohjimmiltaan, mutta jos kuvitellaan, että kertojana olisi ollut Joosef, herää
väistämättä muutama kysymys. Miksi hän rakastuisi tyttöön, joka päältä päin katsottuna
on diivamainen ja kylmä? Kyllä maailmassa naisia riittää, miksi valita juuri se
itsensä vastakohta?
Tapahtumien hauskuutta Waltari komppaa kielenkäytöllään. Kertoja
on lähellä lukijaa ja selittelee tapahtumia analyyttisesti ja komediaa
unohtamatta. Kirja on helppolukuinen ja kepeä, positiivinen sävyltään ja jaksaa
naurattaa loppuun asti. Liekö sitten jonkinlainen vastaveto toisen
maailmansodan nostellessa päätään Euroopassa?
Oli jotenkin helpompi herätä tähän päivään, kun muisti, että
elämän kuuluisi olla hauskaa. Vielä kun löytäisi sen oman tarkoituksensa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti