Fahrenheit 451 eli suomalaittain Celsius 232,78 on
lämpötila, jossa kirjapaperi syttyy palamaan. En ole muuten koskaan elämässäni
nähnyt kirjan palavan, tai en ainakaan muista nähneeni. Sanomalehdet toki
toimivat hyvin syttöpaperina. Onhan siinä tiettyä symboliikkaa, kun kirjailijan
vuosikausien ajatustyö kärventyy hetkessä iloisesti roihuten savuksi ja
tuhkaksi.
Palokunnan kutsuminen paikalle ei asiaa auta, sillä veden
sijasta heidän letkunsa syöksevätkin tulta. Palomiehet sytyttävät paloja, eivät
sammuta niitä. Niin on ollut aina, sanotaan. Kirjan palomies Guy Montag
kuitenkin uskaltaa kyseenalaistaa vallitsevan asioiden tilan: entä jos
kirjoissa on sittenkin jotain suurempaa, jotain, joka syventäisi olemassaolon
merkitystä ja ohjaisi ajattelemaan toisin. Miksi elämä tuntuu niin
yksinkertaistetulta, kylmältä, ohjatulta, säännellyltä ja manipuloidulta?
Rauhaa ei saa omassa kodissakaan. Kolme TV-seinää jyristää
taukoamatta mainosfilmejään ja aivottomia sarjoja. Öisin kuulokkeet korvissa
ajavat samaa asiaa.Ihmiset puhuvat toisilleen, mutta kukaan ei oikeastaan sano
mitään. Kaikki ovat kuin samasta muotista. Ihmiset ovat onnellisia. Silti jokin
outo tyhjyyden tunne saa heidät dokaamaan iltaisin purkillisen lääkkeitä. Lääkärin
ammattia harjoittavat putkimiesten kaltaiset rivityöntekijät, jotka
rutiininomaisesti valuttavat ulos potilaan veren ja korvaavat sen uudella. Vain
elämää, ei sen enempää…
Bradburyn dystopiaa ei tietysti voi olla vertaamatta
nykyaikaan. 50 tuuman taulutelevisiot huudattavat BB 24/7:aa, radioiden
soittolistat täyttyvät samalla muotilla tehdyistä toistensa kopioista, ihminen
haluaa omaksua informaationsa yhä nopeammin ja lyhyempinä annoksina. Varmaan
jokainen on ajatellut bussissa istuessaan: lasittuneita katseita kaikkialla,
ihmisiä, jotka seuraavat arkirutiineitaan robottimaisesti ja monotonisesti,
olenko tosiaan maailman ainoa ajatteleva ja tiedostava ihminen?
Montag ryhtyy taisteluun yhteiskunnan tilaa vastaan. Hän
tutustuu salaa kirjojen maailmaan ja samoin ajatteleviin ihmisiin. Vastaan
panevat hänen aivopesty vaimonsa, rempseä pomonsa ja pelottava virkavalta,
jonka inkarnaatio on surmaamaan ohjelmoitu robottipiski. Kommellusten jälkeen kaikki käy hyvn. Montag onnistuu
pakenemaan kaupungista ja löytää paikkansa luonnosta sielunveljiensä keskeltä. Vanhat
teokset elävät enää heidän ajatuksissaan, mutta vielä koittavi päivä, jolloin
maailmanjärjestys murtuu ja ihmisyys saa taas merkityksen.
Bradburyn teos on klassikko. Sen idea on hyvä ja kiinnostava.
Juonikuvio on sen sijaan joksenkin triviaali. Loppuratkaisu on köykäinen ja
hahmot kaipaisivat syventämistä. Tulevaisuuden maalailu on häivyttänyt sisällön
alleen. Olkoon sitten niin. Nauttikaamme tunnelmasta ja leikitelkäämme
kirjailijan visioilla. Verrattaessa 1984:än teos ottaa iloisesti pataan. Haluaisin
rakastaa sitä, mutta en voi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti