Nuori Johannes kertoo Johannes Angeloksen nuoruuden ja
levottomuuden päivistä. Kaikista niistä henkilökohtaisista tapahtumista ja
kohtaamisista, jotka muokkasivat hänen persoonansa sellaiseksi kuin se Konstantinopolin
tuhon kynnyksellä esitetään. Mutta myös kaikista niistä suurista ja
globaaleista tapahtumista, jotka johtivat kirkkojen unioniin ja lopulta suureen
piiritykseen Bosporin niemimaalla. Kaiken kaikkiaan teos on herkullista
luettavaa, varsinkin näin epäkronologisesti nautittuna myöhemmät tapahtumat
kirkkaana mielessä.
Angelos kosketti preesensmuotoisena tunteellisella tasolla
ja sai lukijan tempautumaan Bysantin viimeisen majakan muurien sisäpuolelle.
Nuori Johannes palaa sen sijaan niin tuttuun ja turvalliseen muistelumuotoon. Näin
lukija näkee koko ajan suuren kokonaiskuvan ja tuntee ajan virtaavan ohitseen,
näkee suurmiesten nousevan ja kaatuvan ja voi melkein kosketella sitä värikästä
kangasta, jonka kertoja kutoo hänen silmiensä eteen. Ja kuitenkin välillä
tarina on kiinni vahvasti hetkessä ja henkilöissä: esimerkiksi Cusanuksen
oivaltaessa jumalallisen totuuden tai Johanneksen käden koskiessa ensi kertaa
naisen poskea. Kerrassaan upeaa kerrontaa Waltarilta!
Pääasiassa kirjan tarina koostuu kolmesta elementistä:
Johanneksen naisseikkailuista, hänen vaikeasta valinnastaan Jumalan ja tiedon
välillä ja idän ja lännen kirkon yhdistymispyrkimyksistä. Minuun tarina kyllä
iski voimakkaasti. Kirkkojen eroavaisuuksista olisi tehnyt mieli kuulla jopa vielä
tarkemmin. Muistan historianopettajani veisanneen aikanaan, että keskiajan
lopulla tiede, jota siis harjoitettiin lähinnä kirkkojen toimesta, oli tullut
kaiken kehityksensä päähän ja koostui vain pilkun viilaamisesta ja Raamatun
sanojen yhä tarkemmasta tulkinnasta. Asiaa hän näytti puhuvan, niin absurdilta
väittely sanasta filioque tuntuu. Puolueettomamman lukijan silmissä tapahtumat
saattavat välillä näyttää hieman verkkaisesti eteneviltä. Tähän väittämään
voisin esittää vastalauseen – nykyajan kiireiselle ihmiselle (pois se minusta)
tekee vain hyvää totutella 1500-luvun leppoisaan elämäntapaan.
Johannes pakenee omien sanojensa mukaan vankilasta
vankilaan. Hän yrittää olla sitoutumaton, vapaa ihmisenä toimimaan niin kuin
kulloinkin parhaaksi näkee. Ja kuitenkin hän huomaa aina keränneensä
ympärilleen valtaa ja velvollisuuksia. Jotain kaunista miehen pyrkimyksessä on.
Olla vapaa kaikesta. Kiertää maailmaa tiedonjanoisena vain itseänsä varten.
Hauskaa, mutta lukukokemuksen jälkeen iski kauhea himo opiskella kreikan kieltä
– olkoonkin se nykyään vain karkeaa slangia verrattuna antiikin aikojen
puhtaaseen ja monimutkaiseen sivistyksen kieleen. Kuitenkin sitä kysyy
itseltään, mitä hyötyä siitä olisi nykymaailmassa. Ei kreikka ole enää tieteen
kieli, ei taiteiden, ei kaupankäynnin eikä rakkaudenkaan. Olen käynyt Kreikassa
ja silloinen minäni näki sen vain lämpimänä rantalomakohteena muutamalla
rapistuneella temppelinmuurilla höystettynä. Kunhan joku päivä palaan sinne
takaisin, yritän ehdottomasti tavoittaa edes ripauksen siitä kadonneesta
kulttuurista, joka maassa kerran kukoisti.
Kumpi kannattaa lukea ensin, Angelos vai Nuori Johannes?
Nuorta Johannesta Waltari alkoi kirjoittamaan ennen Angelosta, mutta hyllytti
tekstinsä lopulta, kun ei tuntunut pääsevän tarpeeksi nopeasti kiinni itse
aiheeseen eli Euroopan ja Aasian kohtaamiseen. Nuori Johannes julkaistiin vasta
30 vuotta edeltäjäänsä myöhemmin postuumisti. Näin päin luettuna
Konstantinopolin tapahtumat tuntuivat hieman harmaansävyisiltä, mutta toisaalta
ne saivat väriä Nuoren Johanneksen kautta. Toisin päin luettuna Nuori Johannes
olisi voinut ehkä vaikuttaa tylsältä ja juonettomalta. Muutamassa kohdassa
taisi muuten olla samaa tekstiä käytetty molemmissa teoksissa: esimerkiksi
Muhammedin surmatessa rakastajatterensa janitsaariensa edessä.
Sulttaani Muhammedin motiiveja Nuori Johannes tosiaan
selittää kiitettävästi. Tästäkin miehestä olisi voinut tehdä vaikka oman
romaaninsa, niin mielenkiintoinen kasvuprosessi on kyseessä. Nyt vasta
ymmärtää, miten suuri kliimaksi Johanneksen mestaaminen turkkilaisten
valloittamassa Konstantinopolissa olikaan.
Ja vielä niistä tykeistä – ovathan ne komeita pelejä. Kun jo
tykkien valaminen säikäyttää kokonaisen sotajoukon valmiuteen, voi vain
kuvitella, millaista tutinaa kreikkalaisten housuissa ilmeni niiden syytäessä
tykinkuuliaan kohti murtumatonta muuria. Antti Tykinvalajallekaan ei voi olla
suomatta lämmintä ajatusta, samassa kaupungissahan hänenkin seikkailunsa
tapahtuvat, tosin toisessa ajassa: parikymmentä vuotta myöhemmin ajanlaskun
mukaan, neljä vuotta aiemmin Waltarin kynästä kirvonneena.
Mahdotontahan näitä on asettaa paremmuusjärjestykseen. Toisaalta
harmittaa vääntää Waltarin teoksista ylipäänsä arvosteluja, kun en kuitenkaan
saa välitettyä sitä hienoa tunnetta, jonka lukukokemus jättää. Miten edes voin
kuvitella saavani tiivistettyä kirjailijan vuosien taustatyötä, kuukausien
kirjoitusurakkaa ja vuosikymmenten elämänkokemusta parin sivun mittaiseen
tekstiin. Johannes Angelos – olet hieno mies. Mika Waltari – olet kenties vielä
hienompi. Luen, mutta en kirjoita – antaa Mikan hoitaa se homma!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti