Kolme naista. Kolme tarinaa. Yksi päivä. Cunninghamin Tunnit
on romaani naisten ongelmista ja naisten ajatuksista. Lontoo, 1923. Virginia
Woolf kirjoittaa uutta romaaniaan ruoka-ajoista välittämättä luovien
inspiraation ja masennuksensekaisten tunteiden myllerryksessä. 1949, Los
Angeles. Nuori äiti Laura Brown pakenee elämäänsä kirjallisuuden pariin. New
York, 2001. Ikääntynyt seurapiirirouva Clarissa Vaughan valmistelee sairaalle
ystävälleen juhlia. Näennäisesti itsenäisiä tapahtumaketjuja punoo yhteen
taustalla kaiken aikaa Woolfin romaani Mrs. Dalloway.
Toimintaseikkailu kirja ei totisesti ole. Genre asettunee
johonkin ihmissuhdedraaman ja psykologisen paatoksen välimaastoon. Dallowayn
lisäksi neitosia yhdistää pienimuotoinen lesbovivahde ja itsemurhateeman
käsitteleminen. Naisten ajatukset ovat harmaansävyisiä ja suru läpikuultaa
kaiken aikaa esille. Lopussa eri ajan edustajien tiet kohtaavat ja täydentävät
tarinaan ripotellut aukot. Taitavasti ja kauniisti rakenneltu kertomus.
Olettaen siis, että lukija pitää tämänkaltaisesta
demaskuliinisesta vatvomisesta. Jos termillä lukija halutaan tarkoittaa juuri
minua, puhutaan kohderyhmästä, joka ei juurikaan moisesta teemasta syty. En
toki haluaisi aiheuttaa kellekään mielipahaa. Minusta oli mukava seurata
tapahtumien kehitystä ja makustella naikkosten tunnelmia heidän matkassaan. Mutta
loppujen lopuksi teos on perin pohjin tasapaksu. Jännityksetön. Vähän kuin
sähkölaskua maksaisi.
Woolfin nimen tietysti tunnistan, mutta hänen tuotannostaan
tiedän vähemmän kuin Nairobin kunnallispolitiikasta. Luonnollinen askel on kysyä
itseltään, olisiko Mrs. Dallowayn tunteminen tuonut kirjaan uusia sävyjä tai
syventänyt juonta. Mene ja tiedä. Eikä tutustuminen kyseiseen rouvaan
varsinaisesti vieläkään kuulosta kovin houkuttelevalta. Lienee niin, ettei
kaikkia kirjoja ole tarkoitettu kaikille.
Etukäteen olin nähtävästi myös kaiken lisäksi omaksunut
väärää tietoa tulevasta. Jokin keljulla päällä ollut synapsi aivoissani
viestitti aivokuoren ajatteluyksikköön, että Tunnit on psykologinen trilleri,
jossa tarinaan sekoittuvat tavalla tai toisella mielisairaus, pyörätuoli ja
aikamatkailu. Muistan jostakin jo vuosia sitten kuulleeni, jolloin jo muuten
ensi kertaa kirjan lainasin vain palauttaakseni sen lukemattomana, että teoksen
aikarakenne olisi hämmentävän monimutkainen ja vaikeasti seurattava. Näin ei
siis ollut. Aika ja paikka toki vaihtelivat, mutta eivät tavalla, joka olisi
sen kummemmin uhmannut ajan ja logiikan lakeja.
Ei minulla kuitenkaan mikään paha mieli tullut. Uskaltanen
todeta, että en ole universumin keskipiste, jonka miellyttäminen on
kirjailijoiden ammattikunnan elämän tarkoitus. Näkisin itseni ja Cunninghamin
kuin vastaantulevina linja-autoina, joiden kuljettajat niiden kohdatessa
heilauttavat kättään ja laskevat kasvoilleen kenties hymyntapaisen. Vain hetken
kuluttua autot jatkavatkin kierrostaan eri suuntiin, kohti omia määränpäitänsä.
Se siitä. Tähän vielä yleistä kommentointia äänikirjoista,
jollainen Tunnitkin oli. Plussaa: helppous (kesätyöni on kuin luotu niitä silmällä
pitäen), tunnelma, kirjamaisuus. Miinusta: temmon hallitsemattomuus, ajatusten
herpaantuminen, kirjaston surkea kokoelma. Lisää tulee varmasti kuunneltua. Ehkä
jätän ne kaikista parhailta ennakolta vaikuttavat kirjat nautittavaksi
kuitenkin traditionaalisessa paperimuodossa. Tällöin voin olla varma, etten
missaa mitään, ja että saan käyttää niihin aikaani täsmälleen sen verran kuin
itse haluan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti