Dan Brown ja minä elämme viha-rakkaussuhteessa. Rakkaus
roihahti lukiessani ensimmäistä Browniani, Digital Fortressia. Olin silloin
nuorempi, lukijana kokemattomampi ja äärimmäisen kiinnostunut matematiikasta ja
pulmanratkaisusta. Kryptinen koodinmurtamistrilleri osui silloin aivan
napakymppiin. Da Vinci-koodista nautin myös suuresti: upea teema ja kirjailijan
käsittämätön kyky luoda tunne siitä, että jotakin uskomatonta on
tapahtumaisillaan nostivat teoksen lemppareihini. Kolmannen ja neljännen
Brownini aikoihin alkoi salaperäisyyden verho rakoilla pahasti. Huomio
kiinnittyi mysteerien sijaan nyt myös kertomistapaan, jonka aloin ymmärtää
olevan pahasti kangertelevaa ja huonolla tavalla elokuvamaista. Lisäksi silmäni
avautuivat sille, että samaa tarinaahan mies kirjoittaa teoksesta toiseen,
ainoastaan tapahtumapaikkoja ja teemoja varioiden. Lost Symbolin kohdalla
tuntui jo, että viitsiiköhän kirjaan edes tarttua, mutta pakkohan se on
tarkastaa, millaisen palapelin mies tällä kertaa lukijalle tarjoaa.
Siispä hyppäsin Langdonin ja kumppaneiden matkaan ja löysin
itseni tällä kertaa Washington DC:stä. Sisäinen maantieteilijäni ei innostunut
ympäristöstä. Mitä erikoista tylsällä ja kliinisellä Washingtonilla olisi
tarjota historiaa rönsyävien Rooman ja Pariisin jälkeen? Olihan siellä jos
jonkilaista kapitolia ja monumenttia, mutta silti jonkinlainen tasapaksuus
näkyi läpi kaikkien niiden superlatiivien alta, joilla paikkoja kuvailtiin. Teemaksi
paljastui vapaamuurarit ja heidän mytologiansa: porukka, josta minulla ei ole
oikeastaan mitään käsitystä. Tarina sittemmin kietoutui tuttuun ja turvalliseen
uskonnon ja tieteen kohtaamiseen. Ihan mielenkiintoista settiä tästä aiheesta
kyllä ammennettiin. Jopa osittain melko syvällistä, tosin väistämättä heräsi
ajatus, että tämä syvällisyyden tuntu on todennäköisesti vain Brownin luoma
illuusio.
Sillä illusionisti mies totisesti on. Hän osaa vakuuttaa
lukijan siitä, että maailma on täynnä hänen juonikuviohinsa vihjaavia
symboleita ja että kuuluisat tiedemiehet kautta aikojen ovat tehneet tiedettä
vain siksi, että heidän ajatuksensa voidaan tulkita tukemaan kirjan tapahtumia.
Eniten mainintoja taisivat näin näppituntumalta saada Benjamin Franklin ja
Isaac Newton. Tieteeltä lainaamisen lisäksi jo mainitsemani jännityksen luominen
oli kyllä laatutyötä. Kirja eteni kuin salkkarit, jokainen luku jäi
jännittävään kohtaan. Kohta paljastuu jokin aivan uskomaton juttu. Mahdoton
onkin mahdollista, uskokaa tai älkää. Jokin ihmiskuntaa vavisuttava aiemmin
suureksi salaisuudeksi ja käsittämättömän monimutkaiseksi kuvailtu ilmiö onkin
kaiken aikaa ollut silmienne edessä ja kohta te saatte kuulla, mistä on kyse!
Lukijana sitä tietenkin ihmettelee, millainen selitys
voikaan olla tulossa, miten tämän voin selittää järjellä. Useimmiten Brown keplottelee
itsensä pinteestä takertumalla sanojen merkityksiin ja sitä kautta kääntämällä
näkökulman päälaelleen. Välillä yllätykset selittyvät huipputeknologialla tai
paljastuvat jonkin maailmanlaajuisen järjestön harhautuksiksi. Silloin tällöin
on kyse vain päähenkilöidemme ylireagoinnista. Mutta mielestäni tämä kerronta
toimii. Vastauksen todellakin haluaa kuulla. Ultimaattisen addiktoivaa!
Nämä asiat siis toimivat. Mikäs sitten toimii huonommin? Henkilöhahmot
ovat etäisiä ja persoonattomia. Langdon erityisesti: ”Nyt päättelen
pettämättömällä logiikallani kaaokselta vaikuttavan symbolisen arvoituksen,
jossa hyödynnän eudeettista muistiani poimien sieltä Raamatun jakeita,
filosofien oppeja ja kuuluisten
taideteosten salattuja merkityksiä. Näillä tiedoilla luon ratkaisun pulmaan,
mutta viime hetkellä poimin sivuosan esittäjän lauseesta yksittäisen sanan,
tulkitsen sen uudessa kontekstissa ja käännän koko laatimani vastauksen
ylösalaisin paljastaen ongelman ratkaisun, joka onkin vain uusi arvoitus.
Samanaikaisesti valitan, kuinka skeptistisen luonteeni vuoksi en voi uskoa
ilmiön olevan totta”.
Ja tuskin kannattaa edes mainita pahista. Mikähän fetissi
Brownilla on näihin kaljupäisiin, läpikotaisin tatuoituihin hormonilla
pumpattuihin monstereihin. Jälleen kerran kyseessä on tällainen breivikmäinen
tunteeton tappokone, jolla äly leikkaa salamannopeasti ja itsetunto on koko
mitta-asteikon yläpuolella. No lopussa sentään koetaan perinteinen
isä-poika-jälleennäkeminen Star Warsin tyyliin, mikä tuli kyllä itselleni yllättävän
puskista vihjeistä huolimatta. Saatiin edes hitunen inhimillisyyttä kaverin
toimintaan.
Koko ajan on muuten kiire: jossain tikittää aikapommi tai
joku nuori seksikäs tutkijamimmi on vuotamassa kuiviin. Palatakseni vielä
yllätyksiin, on pakko antaa tunnustusta kohtaukselle Langdonin kuolemasta. Olin
jo täysin vakuuttunut siitä, että nyt ei auta muu kuin jokin uskonnollinen
selitys, mutta niin vain mies kampeaa itsensä elävien kirjoihin tavalla, jonka
kuvittelisin tyydyttävän paatuneimmankin realismin ystävän.
Kun kirjan ilkimys on saatu pois päiviltä, on aika
rauhoittua ja selvitellä, mistä tässä kaikessa olikaan loppujen lopuksi kyse. Tämä
vaihe kirjoissa on ehdottomasti sitä parasta aikaa. Viimeisetkin kivet
kääntyilevät lopulta. Kehaistakoon muuten mieleeni juolahtanutta Harry Potter
nelosen loppuhyrinävaihetta. Sitä oli kyllä hieno fiilis aikanaan lukea, kun
kaikki käsittämättömältä tuntunut avautui pikkuhiljaa. The Lost Symbolissa
tälle vaiheelle on varattu kymmenittäin sivutilaa. Salaisuuksien alta paljastuu
aina vain laajempia kuvioita, jotka tuntuvat (HUOM, siis ainakin tuntuvat,
kriittinen tarkastelu saattaisi paljastaa aukot) solmituvan aukottomasti yhteen
laajaan verkostoon, joka käsittää mm. Jumalan olemuksen paljastuksen, vapaamuurareiden
opit, Washingtonin arkkitehtuurin, tieteen saavutukset ja ihmisen roolin
maailmankaikkeudessa. Hyvä loppu siis.
Kyllä mää siis tykkäsin. Vaikka olihan siellä kaikenmaailman
ärsyttävää ja itseään toistavaa jauhantaa pyramideista, porraskäytävistä,
George Washingtonista, CIA:sta, symboleista ja ahtaan paikan kammosta. Mutta
onhan tämä mainiota viihdettä. Pelonsekaisella innolla odottelen seuraava
Brownia, mitähän elämänalaa mies seuraavaksi lähtee kirjoittamaan uusiksi,
evoluutiota, fasismia vai kenties aikamatkustusta (tarinan konna voisi vaikka
ajassaliikkumiskykynsä ansiosta osoittautua dinosaurusten tappajaksi,
Jeesukseksi ja Langdonin isäksi, hän olisi myös tutustunut vahingossa nuoreen
itseensä, rakastunut tähän ja todettuaan, ettei koskaan voisi elää samassa
ajassa tämän kanssa, haluaisi kostaa itse ajalle ja yrittäisi pysäyttää
kellojen käynnin koko maailmankaikkeudessa). Entä missä kaupungissa silloin
seikkaillaan, Lontoossa, Jerusalemissa, Helsingissä?
Jos joku miettii, katsoako leffaversioita Brownin
dekkareista, voin kertoa vinkin. Ei kannata, ne on ihan paskoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti